SIMBOL SI SEMNIFICATIE IN PSIHOTERAPIE
– Metode de introspectie, de catharsis si de integrare a subpersonalitatii de artist
– Imbinarea artelor pentru promovarea unui mesaj de vindecare, atat la nivel individual, cat si colectiv, prin educare, cunoastere si constientizare.

CICLURI VICIOASE SI VIRTUOASE

Conceptul de “cicluri vicioase si virtuoase“ este utilizat atat in managementul economic, cat si in cel psihologic, desemnand perioade de regres si de progres, asemenea fluxului si refluxului, inspiratiei si expiratiei. Pentru ca un comportament, de orice natura, este intarit prin feedback exterior, dar si prin consecventa cu care investim in el, se spune ca “traieste lupul pe care il hranesti“. Pe de alta parte, oricare individ traieste, de-a lungul existentei sale, aceste cicluri, iar prin cunoastere si perseverenta, le poate controla, in loc sa fie controlat de ele. Cu ajutorul artei, viciile pot fi transformate in virtuti, iar traumele in resurse. “Cercul vicios“ sau ciclul gestalt, in care a survenit un blocaj, poate fi incheiat, atunci cand “lupii interiori“ tac. Cand lupti cu tine insuti, nu poti castiga. Asadar, propunerea mea nu este aceea de a hrani un singur lup, ci de a deveni seful haitei.
Poeziile din volumul “cicluri vicioase si virtuoase“ reprezinta un indemn de a vedea dincolo de forma, de a cauta spiritualitatea dincolo de dogme, si de a descoperi magia prin cresterea capacitatii de a vedea lucrurile asa cum sunt, nu asa cum suntem. Cartea “vorbeste“ despre parcurgerea unui drum , de la foiala interioara si agonie pana la impacarea cu sine, dar nu neaparat in sensul clasic. Este vorba, mai curand, despre o impacare cu neimpacarea, despre onorarea cautarilor, a experientelor personale si a oglindirii fiecareia dintre subpersonalitati in intalnirile cu persoanele semnificative. Simbolul central este cercul, fie ca vorbim despre ciclul karmic intalnit atat in Buddhism cat si in teosofie, fie ca vorbim despre ciclul gestalt din psihoterapie. Ceasul, cerc al timpului, ne va indica starea in care vom fi “revelati “periodic, fie intrupati, fie “calatorind“ intre puncte fixe.
A intrerupe un cerc poate insemna impotmolire, stagnare sau progres, prin trecerea in alta etapa. Aleister Crowley, unul dintre cei mai cunoscuti practicanti ai magiei, spunea ca omul isi poate transcende natura muritoare, si poate deveni zeu, doar ducandu-si viciile pana la capat. In tratarea adictiilor, medicii ayurvedici urmeaza principiile misticilor orientali, conform carora secretul depasirii unui viciu nu consta in abandonarea lui fortata, ci in a-l aborda constient.
DUCESA-ZBURATOARE
“Esential este ceea ce ramane, nu ceea ce devine neincetat”
– Povestea unei poezii care a incaput intr-o carte, apoi n-a mai incaput, si s-a transformat in expozitie de pictura si grafica, in muza unui concert simfonic, pentru ca, in cele din urma, sa devina ghid al plimbaretilor dintre lumi –
Inspirata din legenda Olandezului Zburator (Flying Dutch), vasul-fantoma al carui capitan a fost blestemat sa nu se poata intoarce niciodata acasa, ci sa navigheze pe veci cu un echipaj fantoma, aducand moartea celor care-l vad, Flyind Duchess (Ducesa Zburatoare) reprezinta contraponderea dezlegarii, a eliberarii prin cunoastere. “Blestemul“ este reinterpretat prin prisma procesului terapeutic de resemnificare, vazut in triunghiul victima-agresor-salvator.
Simboluri:
Zborul: incapacitatea de a te lega sufleteste, de a fi vreodata “acasa”, in corp sau in afara lui.
Copiii malului: prinsi intre doua lumi, constient si inconstient, intre realitatea consensuala si multele derulari existentiale posibile.
Legenda pasarii–peste si a pestelui-pasare: dragostea eterna este cea imposibila in sens comun, pentru ca aceea nu poate fi consumata, ci devine un dor nesfarsit, o durere implinitoare, asemenea dorului divin.

In contrast, apare zugravita relatia clasica, viciata, asemenea unui pat al lui Procust, pe care partenerii de cuplu se intind pe rand, pentru a se ajusta reciproc, schimband rolurile de agresor si victima.
“Salvatorul” nu poate intelege povestea in toata complexitatea ei, nu poate decat sa se inece intr-o apa necunoscuta.
Crisalida-nimfa a insectelor lepidoptere, aflata intre stadiul de omida si cel de fluture.
Simbolul cifrei trei, ilustrata in metamorfoza fiintei de pamant, din care numai corpul cel mai subtil poate triumfa, pentru a se angaja intr-o noua intrupare, sau pentru a se elibera total. Cifra trei este cifra relatiei, a inaintarii si a inaltarii.

The Notebook of a Gentle Fat Swan

“Era o singura pasare care cunostea iesirea din labirint, si aceea nu putea sa cante.” I. Bernea
“Cand oamenii vor parasi aceasta lume si il vor vedea pe Rege fara aceste valuri, atunci vor afla ca totul era val si masca si ca obiectul dorintei lor era, in realitate, acel Unu.” Rumi
Lebada blanda si grasuta s-a bucurat de toate nuantele existentei lumesti, pana in ziua in care intensitatea trairilor sale a inceput sa paleasca, umbrita de invelisul pamantesc tot mai greoi si inadecvat. Tanjind dupa cunoasterea nemijlocita de simturile care incepusera sa se toceasca, spiritul s-a dezis de trup si a inceput sa caute o modalitate prin care sa se elibereze si sa parcurga singur drumurile iluziei. Libertatea este, insa, un proces anevoios, atunci cand spiritualul si conditiile mundanului nu reusesc sa formeze un intreg coerent. Moartea unei forme nu e decat primul pas spre metamorfoza, iar nasterea povestii poate reprezenta sfarsitul luptei cu sine.
O combinatie de inocenta, tragism, bravada si sensibilitate, lebada inainteaza in felul ei unic, penduland intre aripile greoaie si contradictorii, care nu mai stiu sa compuna un zbor si nu fac decat sa impiedice inaltarea lebedei, tragand -o mereu spre pamant.
Inevitabil, are loc marea schisma intre esenta si forma, intre spirit si trup. Invelisul meschin, mecanismele de aparare si grotescul sunt abandonate, iar spiritul isi incepe calatoria pe cont propriu.
Cele doua aripi parasite, Guiatro si Petrofat, se amuza pe seama zborului haotic al fluturelui-spirit care, lipsit de forma si destin, orbecaie pe drumul celor 9 ganduri.
Fluturele incearca sa gaseasca Tinutul Urechilor Ofilite, in care se afla cetatea GLOSSA, refugiul sau.
Guiatro si Petrofat, atributele trupului lipsit de spirit si condus de patimi, o iau pe urmele fluturelui spre a distruge regatul GLOSSA . Singurul care stia drumul catre GLOSSA era fluturele, care, ratacindu-se pe drumul cunoasterii nemijlocite, a ajuns intr-o alta cetate, PASIONATA IMORAL. Aici a cazut prada nebuniei din pricina durerii, caci vazuse cum culorile diminetii zaceau fara vlaga, lipite de fereastra cetatii. Zbatandu-se in agonie, fluturele a inteles ca, desi parasise atributele care il trageau spre pamant, nu aflase inca drumul spre trairea suprema.
Petrofat a intrat in cetatea PASIONATA IMORAL pentru a afla secretul care i-ar fi permis sa distruga cetatea GLOSSA. Acolo l-a intalnit pe INTRIGAPROPIATUS, gandul urat, care l-a anuntat ca ar putea distruge regatul cu 2333 de obsesii aduse de o lebada.
Guiatro, la randul sau, s-a cufundat in abisul nimicului pentru a i se revela secretul distrugerii GLOSSEI. Ambele aripi afla cutremuratoarea veste ca GLOSSA nu putea fi distrusa decat daca lebada aducatoare de obsesii e intreaga, nu scindata.
Stand nemiscat in centrul propriului zbucium, fluturelui i s-a revelat Adevarul, acela ca zborul sau era doar un regret, iar el insusi nu era o fiinta, ci doar cadenta finala. Incetand sa se mai lupte cu sine, fluturele nu s-a mai impotrivit devenirii si si-a aflat drumul catre experienta nemijlocita. Aripile obosite s-au intors pe pamant, ca sa ajute si alte regrete sa se inalte la cer.
“The notebook of a gentle fat swan” este un cantec despre scindare, negare de sine si fuga de gol, dar este si un mesaj al devenirii si o marturisire a experientelor si drumului unui suflet care se rataceste in cetatea propriei singuratati, doar pentru ca, in final, sa se identifice cu sine si cu FIINTA. Acesta este cantecul de lebada al unui suflet exorcizat din propriul trup, care alege sa calatoreasca singur catre adevarata sa casa, lasandu-si in urma cetatea lumeasca, pentru ca in ea sa se poata adaposti si alti fluturi neintelesi.
“Suntem toti vizitatori in acest timp, in acest loc. Aici, scopul nostru este sa observam, sa invatam, sa crestem si sa iubim. Apoi ne intoarcem Acasa…”.